Randomized controlled study of the formative practice protocol for the development of emotional self-regulation and life satisfaction

Authors

  • Daniela Panisi de Oliveira Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil
  • Renata Fáro Guerra Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil
  • Arthur Hirschfeld Danila Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil; Colégio Brasileiro de Medicinado Estilo de Vida (CBMEV), Brasil
  • Hermano Tavares Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil; Departamento of Psiquiatria, FM, USP, São Paulo, SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.61661/congresso.cbmev.5.2022.2

Keywords:

formative psychology, emotional self-regulation

Abstract

Formative Psychology®, as proposed by Keleman, is based on the evolutionary paradigm, understanding the human being as a living system, always in formation, interacting with itself and with the world, moving towards growth and maturation. Thus, the human being, within this somatic-emotional perspective, is part of a process of biopsychosocial evolution. For him, emotions are patterns of neuromuscular organization. Each of these organizations, expressed in characteristic postures and attitudes, communicates its own subjective state, a predisposition and position in the world (Cohn, 2007).

Keleman defends the concept of somatic plasticity, that is, there is the possibility of reorganizing these neuromuscular patterns, reorganizing attitudes, perceptions and the ways in which we relate to people and life situations (Keleman, 2016).

The aim of the Training Practice is to expand the subject's options by creating new possibilities for behavior and experience, developing emotional self-regulation.

Author Biographies

Daniela Panisi de Oliveira, Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil

Renata Fáro Guerra, Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil

Arthur Hirschfeld Danila, Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil; Colégio Brasileiro de Medicinado Estilo de Vida (CBMEV), Brasil

Hermano Tavares, Programa de Mudança de Hábito e Estilo de Vida do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina (FM), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil; Departamento of Psiquiatria, FM, USP, São Paulo, SP, Brasil

References

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Published

2022-10-13

How to Cite

1.
Oliveira DP de, Guerra RF, Danila AH, Tavares H. Randomized controlled study of the formative practice protocol for the development of emotional self-regulation and life satisfaction. Congresso Brasileiro de Medicina do Estilo de Vida [Internet]. 2022 Oct. 13 [cited 2024 Nov. 24];5:1. Available from: https://publicacoes.cbmev.org.br/cbmev/article/view/2

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